joomla templates top joomla templates template joomla

Marsjański krajobraz aktywnie się zmienia

astrnomia.pl włącz . Opublikowano w Astronomia wiadomości

alt Najnowsze badania za pomocą amerykańskiej sondy orbitalnej Mars Reconnaissance Orbiter wskazują, że marsjańskie piaskowe wydmy w okolicach okołobiegunowych na półkuli północnej zmieniają się. Do tej pory sądzono, że są one stałe i pochodzą z dawniejszych okresów w historii planety.
"Dotychczas naukowcy przypuszczali, że wydmy te są w przeważającej części statyczne, a zostały ukształtowane w dawnych czasach gdy wiatry wiejącej na Marsie były znacznie silniejsze niż obecnie. W tym kontekście liczba i skala dostrzeżonych przez nas zmian jest zaskakująca." tłumaczy Candice Hansen z Planetary Science Institute w Tucson w Arizonie, główny autor publikacji przedstawiającej wyniki badań z sondy Mars Reconnaissance Orbiter. Wyniki te zostały opublikowane w najnowszym wydaniu czasopisma "Science".

Badacze jako jeden z czynników wpływających na zmiany w wydmach zidentyfikowali zmieniającą się sezonowo ilość pokrywy lodowej z dwutlenku węgla. Zamarznięty dwutlenek węgla (zwany suchym lodem) pokrywa ten rejon w okresie zimowym, a na wiosnę bardzo szybko zmienia się z powrotem w gaz. Wypływ gazu destabilizuje piasek w wydmach.

Drugim z czynników są silniejsze niż sądzono wiatry. Co prawda modele marsjańskiej atmosfery nie przywidują prędkości wiatrów odpowiednio dużych do przenoszenia ziaren piasku, a dane z marsjańskich łazików pokazują, że silne wiatry są rzadkością. Możliwe jednak, że w obszarach biegunowych wiatry wieją z większą prędkością.

W sumie naukowcy zanotowali zmiany w 40 procentach monitorowanych obszarów okołobiegunowych na półkuli północnej w okresie dwóch lat. Opublikowane cztery miesiące temu wyniki badań mniejszych obszarów na półkuli południowej również wskazywały na sezonowe zmiany w marsjańskich wydmach.
Pola wydm pokrywają olbrzymi obszar na obrzeżach północnej czapy polarnej Marsa. Wyniki najnowszych obserwacji sugerują, że wydmy te należą do najaktywniejszych elementów marsjańskiego krajobrazu. Zmieniają się zarówno na skutek gwałtownych jak i sezonowych oddziaływań.